środa, 27 marca 2013

Swiatowy Dzień Teatru......

Dzisiaj mamy Swieto ludzi teatru.Chciałabym kilka słów na ten temat napisac.Sklonila mnie do tego audycja w programie  PR program I prowadzona przez pana Czejarka znanego dziennikarza radiowego i telewizyjnego.Okazalo sie ze bardzo malo nas chodzi do teatru.Szczegolnie ludzie majacy w tej chwili 40-60 lat  i starsi wcale nie chodza do teatru.Wynika to z wielu przyczyn.Zapracowanie,brak  czasu.I zupelnie prozaiczna sprawa brak pieniedzy /to glownie dotyczy ludzi w wieku senioralnym/.Kiedy w roku 1970-tym zamieszkalam w Warszawie ,cieszylam sie bardzo ze wreszcie jesteśmy wszyscy razem w pelnej rodzinie.Bardzo tez,dla mnie atrakcyjna okazala sie mozliwosc korzystania z zycia kulturalnego stolicy.Tyle teatrow ,tyle kin i to wszystko do mojej dyspozycji bylo dla mnie wielkim przezyciem i wyzwaniem.Najwazniejszym dla mnie zadaniem bylo pokazanie moim dzieciom teatru ,i przezyc zwiazanych z pobytem na spektaklu.Pierwszym teatrem byl "Guliwer" na Mokotowie .Byl niejako naszym sasiadem kilka przecznic od naszego domu.Trzeba bylo widziec te dzieci jak przezywaly to pierwsze wyjscie do teatru.Wazny byl wybor stroju w ktorym odwiedzaly teatr .Musial byc odswietny.Wielkie to dla nich było przezycie.Nastepnym teatrem ktory czesto z dziecmi odwiedzalam byl teatr Rozmaitosci.Tam moje dziecie byly az dwa razy na"Alicjiw Krainie Czarow".Swietne to bylo przedstawienie idla dzieci i dorosli tez mieli wielka frajde z gry swietnych aktorow.Kiedy pracowalam na ulicy Mokotowskiej mialam najblizej do teatru Wspolczesnego.Grali tam aktorzy prawie wszyscy mieszkajacy blisko kolo teatru.Byli jednoczesnie naszymi pacjentami w Przychodni Rejonowej i tu mozna ich bylo poznac prywatnie.Pamietam z tego okresu wielu wybitnych aktorow ktorzy juz odeszli w inny swiat.Mam duzo cieplych wspanialych wspomnien.Teatr Studio w ktorym najwazniejsza w tych latach osoba byl rezyser Edward Szajna to byl bardzo awangardowy teatr.Wspaniale spektakle po ktorych ,mocnych wrazen bylo multum.Bardzo lubilam chodzic do teatru.Bylo to zawsze wielkie swieto.Wage tego wyjscia podkreslalam  swiatecznym eleganckim ubiorem.Staralam sie aby,choc raz w miesiacu miec takie wielkie wyjscie.Tak naprawde to przez 4o lat mego mieszkania w stolicy,bylam w kazdym teatrze po kilka razy .Obejrzalam wszystkie spektakle ,majace znaczace  miejsce w kulturze.Czulam sie ,ze uczestnicze w zyciu kulturalnym.To wszystko skonczylo sie z chwila pojscia na emeryture.Od roku 1995 juz ani razu nie bylam w teatrze.Bardzo nad tym boleje.Moje zycie ulozylo sie tak ,ze stalo sie zupelnie niemozliwym wyjscie do teatru.Ale teraz za to slucham Teatru Polskiego Radia,ogladam w tvp Kultura przeniesienia z teatrow roznych spektakli i poniedzialkowego teatru Telewizji.Wszystkim ludziom teatru w dniu ich Swieta skladam serdeczne zyczenia........cdn.....Hala....

3 komentarze:

~Maryśka pisze...

Ja także lubię przedstawiania teatralne, al e zgadzam się Halinko ze stwierdzeniem, że bilety na spektakle bywają strasznie drogie!
Teatr im. Osterwy w moim mieście ma szczęście posiadać fantastycznego dyrektora. Jesienne Konfrontacje Teatralne ściągają tłumy - karnety trzeba rezerwować dużo wcześniej.
A w lipcu, kiedy większość teatrów ma przerwę wakacyjną, w każdy weekend działa u nas Scena Letnia - całkowicie za darmo.

~Łucja-Maria pisze...

Halinko!
Już dzisiaj spieszę z Życzeniami dla Ciebie i Twoich najbliższych.
Życzę pogodnych Świąt Wielkanocnych,
pełnych wiary, nadziei i miłości.
Radosnego, wiosennego nastroju,
serdecznych spotkań w gronie rodziny
i wśród przyjaciół oraz wesołego „Alleluja”
Serdecznie pozdrawiam.
Całuję Lusia

~Malina M* pisze...

no popatrz a ja nie wiedziałam - kiedyś teatr to była moja pasja, występowałam ze szkolnym kabaretem na deskach prawdziwego teatru, ten świat mnie zaczarował , uwielbiałam poniedziałkowy teatr telewizji, do tej pory uważam, że arcydzieła naszej teatralnej sztuki nie dadzą się powtórzyć. Pamiętam Cyda Mazepę, Mistrza ... ech - wspaniałe kreacje
Halinko - jeszcze nie4 składam życzeń, jeszcze tu przed Świętan=mi przyjdę :-)